
- Szczegóły
- Odsłon: 1905
Wrzesień w Przedszkolu Publicznym im. Kubusia Puchatka w Sarnowie rozpoczął się bardzo intensywnie, codziennie przedszkolaki korzystają z różnych zajęć wspomagających ich rozwój oraz łapiąc ostatnie letnie promienie słońca podczas zabaw na świeżym powietrzu. W grupie „Maleństwa” każdy dzień jest pod hasłem „adaptacja”. Dzieci korzystają z bogatej oferty zajęć adaptacyjnych, które ułatwiają im pobyt w przedszkolu. Uczą się malować, poznają wesołe piosenki, wspólnie bawią się i poznają miejsce, w którym spędzają czas. W „Tygryskach” dzieci mogą poznać nowe techniki muzyczne, wykorzystując do tego różne instrumenty oraz korzystają z nowych pomocy dydaktycznych usprawniających ich rozwój fizyczny. Dzieci mają również okazję do poznania podstaw programowania, w sposób łatwy i dla nich zrozumiały. Najstarsza grupa „Mądre Sowy” codziennie odkrywa nową wiedzę o otaczającym ich świecie, dzięki zajęciom z tablicą multimedialną. W ten sposób oswajają się z tym co czeka ich, kiedy staną się uczniami. Poznają elementy nauki kodowania i programowania oraz rozwijają inwencję twórczą i kreatywność.

- Szczegóły
- Odsłon: 1571
20 września w przedszkolu świętowaliśmy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. W przedszkolu w tym dniu było wesoło i kolorowo. To radosne święto zostało ustanowione na wniosek Rzecznika Praw Dziecka, dlatego warto właśnie przypomnieć sobie i zatrzymać się na chwilę przy tak ważnym temacie, jakim są prawa dziecka. W przedszkolu o nich przypominamy i dbamy by je przestrzegać każdego dnia. Sarnowskie przedszkolaki bawiły się wspaniale, brały udział w animacjach, pląsach, zabawach tanecznych i plastycznych. Zaśpiewały „Hymn przedszkolaków”
Czerpiąc ze słów Janusza Korczaka „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”, wszystkim przedszkolakom życzymy radości ze zdobywanej wiedzy, samych wesołych chwil spędzanych w przedszkolach, uśmiechu i beztroski.

- Szczegóły
- Odsłon: 1821
Zbieranie nakrętek to wciąż jedna z najpopularniejszych akcji charytatywno-ekologicznych. Akcja zbierania nakrętek trwa w naszym przedszkolu od kilku lat, zauważamy coraz większe zaangażowanie i wspieranie tej pięknej inicjatywy. W tym roku postanowiliśmy zbierać nakrętki na niezwykle szczytny cel: pomoc Piotrusiowi, który zmaga się z bardzo rzadką chorobą genetyczną mutacją genu SYT1, zespołem Baker - Gordon. Zbierając plastikowe nakrętki nie tylko pomagamy Piotrusiowi, ale też chronimy nasze środowisko, ułatwiając proces recyklingu plastików. Zbiórka dotyczy każdego rodzaju nakrętek, ze wszystkich artykułów używanych w gospodarstwie domowym (spożywczych, chemii gospodarczej itp.).
Zachęcamy do przynoszenia, bo liczy się każda nakrętka!

- Szczegóły
- Odsłon: 1817
Mowa każdego malucha rozwija się indywidualnie. Wyróżniamy jednak pewne etapy, które towarzyszą dziecku uczącemu się mówić. Na początku malec głuży, gaworzy, później uczy się wypowiadać pierwsze wyrazy, by w końcu budować proste, a następnie złożone zdania. Zdarza się, że poziom mowy malucha znacznie różni się od poziomu jego rówieśników. Możemy wówczas mówić o opóźnionym rozwoju mowy. Bywa on wynikiem indywidualnego tempa rozwojowego dziecka. Niestety przyczyną może być również niepełnosprawność umysłowa czy uszkodzenia neurologiczne, dlatego niezwykle istotne jest znalezienie przyczyny występowania zaburzenia.
O opóźnionym rozwoju mowy mówi się wówczas, gdy mowa dziecka (i jej kolejne etapy) pojawia się z około półrocznym (lub większym) opóźnieniem w porównaniu z innymi, prawidłowo rozwijającymi się dziećmi. Zasób słownictwa oraz znajomość pojęć (zarówno w mowie czynnej, jak i biernej) również są na niższym poziomie niż u rówieśników. Wyróżniamy kilka rodzajów opóźnionego rozwoju mowy:
- samoistny opóźniony rozwój mowy (inaczej określany prostym),
- niesamoistny opóźniony rozwój mowy – pojawia się z konkretnej przyczyny rozwojowej lub towarzyszy różnym zaburzeniom.
Każde dziecko, które ukończyło 3. rok życia i przejawia objawy opóźnionego rozwój mowy, powinno zostać objęte opieką specjalistyczną, dzięki której nastąpi stymulacja rozwoju mowy i jej usprawnienie. Co kryje się pod pojęciem stymulacji rozwoju mowy?
- Zachęcanie dziecka do mówienia i wyrażania siebie przy pomocy własnego głosu.
- Motywowanie dziecka do mówienia.
- Stworzenie i utrzymanie więzi emocjonalnej z dzieckiem.
- Zwracanie uwagi na poprawną dykcję, melodię i akcent.
- Zadawanie dziecku pytań i zachęcanie do udzielania odpowiedzi.
- Podtrzymywanie rozmowy z dzieckiem.
- Umożliwienie dziecku kontaktów z rówieśnikami.
Terapia dziecka z opóźnionym rozwojem mowy rozpoczyna się od wykorzystania tego, co dziecko już potrafi i zna. Duży nacisk kładzie się na ćwiczenia rozumienia mowy, a dopiero później na jej nadawanie.
Samoistny ORM pojawia się z nieokreślonych jak dotąd przyczyn. Uważa się, że na rozwój mowy mają wpływ:
- czynniki związane z dziedziczeniem,
- zaniedbania ze strony rodziców lub opiekunów.
W literaturze można spotkać się ze stwierdzeniem, że za ORM odpowiada opóźniony proces mielinizacji włókien nerwowych narządów artykulacyjnych (włókna odpowiadające za ruch narządów mowy). Do innych przyczyn możemy zaliczyć również:
- słabą stymulację dziecka do wydawania dźwięków i mówienia,
- zaburzenia poznawcze lub emocjonalne.
Samoistny ORM dotyczy tylko procesu mówienia. Rozumienie jest na prawidłowym poziomie. Z tego względu jako podłoże ORM często uznaje się indywidualne tempo rozwoju dziecka lub słabą dojrzałość aparatu artykulacyjnego.
W przypadku NORM (niesamoistnego opóźnienia rozwoju mowy) terapia wygląda nieco inaczej i zależy od zaburzeń, którym NORM towarzyszy.
- W niepełnosprawności umysłowej terapia skupia się na nauce werbalizowania własnych myśli i potrzeb, zadawania pytań, odpowiadania, a następnie korekcji zaburzeń artykulacji i doskonaleniu mowy.
- W zaburzeniach słuchu najważniejsze jest wcześniejsze zdiagnozowanie stopnia ubytku słuchu i zaopatrzenie dziecka w aparat słuchowy lub implant ślimakowy, a następnie nauka mowy, ćwiczenia głosowe, słuchowe i oddechowe.
- W uszkodzeniach narządów mowy (np. w rozszczepie podniebienia) najważniejszym elementem terapii jest przywrócenie odpowiednich warunków anatomicznych w jamie ustnej, które umożliwią prawidłowy rozwój mowy.
- W uszkodzeniach pochodzenia korowego (uszkodzenia mózgu), które miały miejsce przed zakończeniem rozwoju mowy, terapia logopedyczna powinna skupiać się głównie na rozwijaniu elementów mowy, które są niedokształcone.
Opóźniony rozwój mowy jest dość częstym zjawiskiem obserwowanym w przedszkolach. Jeśli ma on związek z indywidualnym tempem rozwoju dziecka, szybko wdrożona terapia logopedyczna powinna przynieść oczekiwane efekty. W razie wątpliwości, czy Twoja pociecha rozwija się prawidłowo, warto udać się do specjalisty.
https://panilogopedyczna.pl/2021/08/dlaczego-moje-dziecko-jeszcze-nie-mowi/
Źródła:
- Tarkowski Z., Opóźniony rozwój mowy, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1992.
- Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki, tom 2, Opole 2003.

- Szczegóły
- Odsłon: 1901
Zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą. Na początek dzieci z Maleństw zapoznały się z Genibotem - robocikiem, który wprowadzi nas w świat kodowania. Miały okazję zakodować drogę naszemu robocikowi i zobaczyć jak potrafi odtworzyć zaszyfrowaną przez przedszkolaków muzykę.

- Szczegóły
- Odsłon: 1268
15 września nasze przedszkole odwiedzili niecodzienni goście z Ochotniczej Straży Pożarnej w Preczowie.
Przedszkolaki z zachwytem i wielkim zaciekawieniem uczestniczyli w spotkaniu, podczas którego mogły poznać specyfikę pracy strażaków, umundurowanie strażackie oraz niektóre sprzęty jakimi dysponują. Dzieci dowiedziały się, że strażacy nie tylko gaszą pożary, ale również są wzywani do wypadków samochodowych, do zalanych domów, powalonych drzew, a także ratują zwierzęta.
Podczas spotkania strażacy uświadomili dzieciom jak zachowywać się w sytuacjach zagrożenia, oraz jak powiadomić służby ratownicze i udzielać pierwszej pomocy.
Wielką radość przedszkolakom sprawiło obejrzenie z bliska wozu strażackiego oraz zapoznania się z jego wyposażeniem. Wszystkie dzieci mogły wypróbować swoich sił i zmierzyć się z prawdziwym wężem strażackim. Nasi goście nie tylko z zapałem opowiadali o pracy strażaka, ale również cierpliwie odpowiadali na wszelkie pytania.
Na zakończenie spotkania przedszkolaki podziękowały strażakom i życzyły wytrwałości w codziennych zmaganiach z przeciwnościami losu. Serdecznie dziękujemy naszym gościom za wspaniale poprowadzone spotkanie.

- Szczegóły
- Odsłon: 2286
6 września nasze Przedszkole wzięło udział w Narodowym Czytaniu. Narodowe Czytanie to polska akcja społeczna propagująca znajomość literatury narodowej, w której obszerne fragmenty dzieł odczytywane są publicznie, również w środkach masowego przekazu. Została ona zapoczątkowana w 2012. Tego dnia dzięki współpracy z Biblioteką Publiczną w Sarnowie zostały przeczytane fragmenty "Moralności Pani Dulskiej". Zadania tego podjęła się grupa starszaków "Mądre Sowy". W młodszych grupach Pani Dominika przeczytała dzieciom fragmenty bajki "Daj mi spokój" E. Zoller nawiązującej do pierwszych dni w przedszkolu, dzięki temu dzieci mogły utożsamić się z głównymi bohaterami.

- Szczegóły
- Odsłon: 2549
1 września 2021r. zapraszamy wszystkie dzieci do naszego przedszkola.
Rodzice przyprowadzają dzieci do godziny 8.30.
Do przedszkola wchodzą tylko dzieci, które są odbierane od rodziców przy wejściu do szatni przez panie woźne oddziałowe.
W pierwszym dniu należy zaopatrzyć dziecko w ubranka do zmiany w podpisanym woreczku.
Dnia 1 września 2021r. o godzinie 16.30 odbędą się zebrania rodziców z wychowcami grup.
W czasie zebrań zostanie omówiona przez wychowawców organizacja pracy przedszkola.

- Szczegóły
- Odsłon: 1939
Uprzejmie prosimy rodziców dzieci przedszkolnych o zakup kart pracy na rok szkolny 2021/2022 z wydawnictwa Nowa Era "Ciekawa Zabawa"
dla dzieci 6 letnich:
Informacje o kartach pracy dla dzieci 3, 4 i 5 letnich rodzice otrzymają bezpośrednio od wychowawcy w pierwszych dniach września.

- Szczegóły
- Odsłon: 3958
W dniu 09.06.2021r. przedszkolaki udały się na wycieczkę autokarową do gospodarstwa agroturystycznego „Pod skałką” w Przybynowie k/Żarek. To wyjątkowe miejsce dla każdego ceniącego sobie walory przyrodnicze, sielskie klimaty i miłą atmosferę. Tutaj czas się zatrzymał i pozwala docenić bliskość przyrody, kontakt z naturą oraz poznać życie na wsi.
Głównym celem wycieczki były warsztaty edukacyjne na temat „Skąd się bierze mleko?” Dzieci poznały „Mleczna drogę”, czyli kto nam daje mleko. W kolejnej części – „Magia natury” – poznawały proces powstawania mleka. Najbardziej wyczekiwaną częścią warsztatów była lekcja dojenia krówki Marcysi (sztucznej krowy do dojenia), gdzie każde dziecko miało okazję spróbować wydoić mleko do wiadra ciągnąc za strzyki wymienia sztucznej krowy. W kolejnej części „Mlecznej przygody” dzieci poznały narzędzia i technikę wyrobu masła oraz samodzielnie w maselnicy ubiły masło ze śmietany. Na koniec nastąpiła degustacja krowiego mleka, chleba z samodzielnie ubitym masłem powidłami. Dzieci odpowiadały też na „Mleczne pytania krówki Marcysi” w formie quizu.
Następnie dzieci udały się do Mini zoo, w którym powitał ich kangurek Paluszek. Wielkie zainteresowanie wzbudził też wielbłąd dwugarbny, czyli baktrian o imieniu Bazyl. Potem zobaczyły m.in. lamy, daniele, alpaki, owce, kozy, osiołki i kucyki. Zaciekawienie wzbudziły też pawie i ozdobne kaczki – Karolinki i mandarynki, ku zdziwieniu dzieci „panowie” są bardziej kolorowi od „pań”.
W skansenie oglądały chatę jurajską z przełomu XIX/XX wieku z otoczeniem. Tam największym zainteresowaniem była lampa naftowa, pralka, domowy młyn, cep, piec do pieczenia chleba, stare sprzęty codziennego użytku, a także kołyska i wiklinowy chodzik dla dzieci, dawniej zwany chodakiem. Oczekiwanym przez dzieci punktem wycieczki był też przejazd po okolicy kolejką „Jurajski Express”. Po krótkim odpoczynku i posiłku kolejną atrakcją było korzystanie z trampoliny, dmuchanych zamków, zjeżdżalni, suchego basenu z kukami, pokonywanie toru przeszkód z piłkami.
Po dniu pełnym wrażeń dzieci szczęśliwe i radosne wróciły autokarem do przedszkola. Na pewno będą mile wspominać wycieczkę.